A gyermek rajzelemzésnél is hasonló jegyeket vizsgálunk, mint a grafológiában az íráselemzésnél.

Ha jól belegondolsz: a rajz és az írás nagyon hasonló. Mindkettő „nyomhagyás” a térben, ami információt hordoz. Az írás és a rajz is pontokból, vonalakból, formákból áll, amelyeknek alakja, mélysége és mérete van. Az alakzatoknak elhelyezkedésük, távolságuk, egymáshoz viszonyított arányuk, és szerkezetük van. Így tehát számos, a kézírás vizsgálatnál alkalmazott grafológiai szempont és szabály ugyanúgy használható a rajzok vizsgálatánál is.

Melyek ezek és mire utalnak?

gyerekrajz

A gyermekrajz elemzés legfőbb szempontjai

A rajz szerkezete a gondolkodásmódról árulkodik. Ha a gyermek különálló tárgyakat, alakokat rajzol, amelyeket aprólékosan dolgoz ki, akkor az elemző gondolkodásmód jellemzi, vagyis fontosak számára a részletek. Az eseményeket, élményszerű rajzokat készítő gyermekeknél viszont a szintetizáló gondolkodás jellemző, fontos számukra a nagy egész, az összefüggések megértése.

Térszimbolika – Az emberi tudattalanban minden irány szimbolikus jelentést hordoz. Nagyon vázlatosan nézve a baloldal a múlt, az anyai oldal, míg a jobboldal az apát, a jövőt jelöli. A fenti terület a szellemiség, a tudás, a lenti az anyagi világ és a szexualitás zónája. Középen van a jelen, a most, a mindennapi élet.

Térkitöltés – Fontos szempont, hogy a gyermek a rendelkezésére álló lapot mennyire rajzolja be. A sok fehéren, üresen maradt rész jelzi, hogy a gyermek számára sok az „énidegen-terület”, amitől fél, szorong. Míg a telezsúfolt rajzlap erős dominanciaigényre vall.

A rajzelemek, alakok és tárgyak mérete az önbizalom mértékét jelzi. Az apró alakok önbizalomhiányról árulkodnak.

Az egyes rajzelemek, alakok arányából következtetni lehet arra, hogy mi a fontos a gyermek számára. Általában a gyermeke 6 éves korukig sokkal nagyobbnak rajzolják a számukra fontos személyt vagy rajzelemet, mint amekkora az a valóságban. 8-9 éves kor körül válnak reálissá a méretek.

A rajzelemek, alakok elhelyezkedése – családrajzoknál jellemző, hogy a gyermek azt a személyt, akit feljebb rajzol, azt irányítónak, dominánsnak tartja. Ha egy alak nagyon távol kerül a többiektől, akkor az kirekesztettségre, vagy elkülönülésre utal, mindenesetre lélekben távol áll a gyermektől.

A nyomaték az energikusságot, az energiaszintet mutatja. A nagy nyomatékú vonalak agresszivitást sejtetnek, míg a gyenge vonalak gyenge önérvényesítést jelölnek.

A vonalvezetés – Minél lendületesebb vonalakkal rajzol a gyermek, annál magabiztosabb. A szálkás, szaggatott vonalak viszont bizonytalanságot jelölnek.

A színezés, satírozás esetén azt érdemes megnézni, hogy a határoló vonalakat mennyire tartja tiszteletben a gyermek, mert ez a szabálytudatról árulkodik. Ha színezés során gyakran vált irányt a gyermek, és össze-vissza színez a gyermek, kimegy a vonalból, az gyakran szófogadatlanságra, öntörvényűségre utal, amelynek a háttérben sokszor érzelmi, lelki zaklatottság bújik meg.

A vonalak formája – mint a grafológiában a ductus – a viselkedést, a szociális magatartást jelzi. Az íves girlandok, füzérek elfogadást, nyitottságot, az árkádos, domború vonalak zárkózottságot, védekezést, a szöges, szúrós vonalak akaratosságot, támadó magatartást sejtetnek.

Kíváncsi vagy, mi mindenről vallanak a gyermekrajzok?
Hogyan jelzik, hogy hol tart a gyermek a fejlődésben?
Mit árulnak el a gyermek személyiségéről és lelkivilágáról?
Akkor  katt ide>>  és választ találsz a kérdéseidre!
Mit vizsgálj a gyermekrajzon?
Cimke:     

Egy gondolat a “Mit vizsgálj a gyermekrajzon?” -hoz

  • 2021. június 15. kedd at 10:20
    Permalink

    Kedves Asszonyom!

    Ahhoz, hogy pontos választ tudjak adni, látnom kéne a rajzot és tudnom kellene, hogy hány éves a rajzoló?

    A gyerekek ugyanis bizonyos rajzfejlődési szakaszokon mennek keresztül, ami meghatározza, hogy az adott életkorban mit és hogyan tud ábrázolni a kisgyerek. Ahogy nőnek a kicsik, úgy fejlődik a rajztudásuk és az arányérzékük is. Például egy 3 év körüli kisgyermek “fej-láb emberke” rajzánál a nagy fej, a pici törzs és végtagok a természetes arány. 6 éves kor táján a kis fejű és hosszú törzsű un.”lámpaemberkék” jellemzőek és az elvárhatóak.

    Az iskolába lépés táján jellemzően szubjektív arányokkal dolgoznak a gyerekek, vagyis azt rajzolják nagyobbra, azt dolgozzák ki jobban, ami számukra valamiért fontos.

    Mit szimbolizál a fej és a szemek?

    A fej és az arc az ember legkifejezőbb testrésze. Ez alapján ismerjük fel az embereket, illetv az arc (és főleg a szájvonal alakja) közvetíti az érzelmeket, amit a gyermek érzékel.
    A szem a lélek tükre, a megismerés és információszerzés eszköze. Óvodáskor elején jellemzően kevesebb testreészt, és nagy szemeket rajzolnak a gyerekek. Ám ha a kisgyermek később is túl nagy szemeket rajzol, akkor: vagy nagyon fontos számára a látvány, a vizuális élmény, a tanulás és a megismerés; de elképzelhető az is, hogy ő vagy akit ábrázol az emberrajz, az nem lát elég jól – és ezért “mereszgeti a szemét” a rajzon. Ha fennáll ennek a gyanúja (pl.: sokat hunyorgat, nagyon közelről néz dolgokat a gyermek stb.), akkor nem árt egy alapos szemvizsgálat.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .