A valódi diszlexia a tanulók 3-4%-t érinti, ami talán kevésnek tűnik ahhoz képest, hogy manapság milyen gyakran hallható: „diszlexiás a gyerek”.

Sokan ugyanis ezt a fogalmat használják minden tanulási, olvasási-írási, helyesírási nehézségre, holott ezek háttérben a diszlexia mellett gyakran érzékszervi bajok, nevelés hiányosságok, intellektuális elmaradás is állhat, ami a valódi diszlexia esetében kizárható.

Diszlexiás a gyerekem?!

A diszlexia olyan olvasási zavart jelent, amikor is a gyermek az olvasás- és írástanulásban produkált teljesítménye jóval elmarad azon elvárások mögött, amire az intelligenciaszintje és a tanulásba fektetett erőfeszítések alapján elvárható lenne.
(Mondhatjuk úgy is, hogy nem minden olvasási zavar diszlexia, de minden diszlexia olvasási zavar.)

Mi okozhat olvasási nehézséget?

  • öröklődés
  • környezeti hatások (kudarcélmény, hátrányos helyzet, szociális környezeti ártalmak hatásai, eltúlzott vizuális kultúra stb.)
  • az idegrendszer lassabb érési folyamata és psziché okok, traumák
  • agyi asszemmietria vagy a laterális dominancia kialakulásának elmaradása
  • beszédgyengeség, nyelvi fejletlenség (késő kezd beszélni a gyerek, illetve nehezen javítható beszédhibával küzd)

Diszlexiás tünetek, problémák

  • A diszlexiás gyerekek nehezen tájékozódnak a saját testükön, az irányokat nem tudják megnevezni.
  • Lassabban alakul ki náluk a domináns kéz.
  • Bár a betűk megtanulása talán még nem is okoz gondot, de az összeolvasás már nehézséget jelent. Sokszor nagyon jól betanulják a nyelvtani szabályokat, de nem tudják alkalmazni.
  • Problémát okoz számukra a főfogalmak felismerése, és lassabban veszik észre a különbségeket.
  • Gyengébb a látási, hallási emlékezetük, a ritmusérzékük.
  • Figyelmük könnyen elterelődik, nehezebb lekötni őket.
  • Többnyire a nyelvtannal, a fogalmazással, az idegen nyelv tanulással van gondjuk.
  • A gyakori kudarc, az esetleges megaláztatás és csúfolódás miatt magatartási és akarati problémák is megjelenhetnek náluk: agresszívekké vagy túlzottan gátlásossá válhatnak.

Diszlexiára utaló grafológiai jegyek az írásban:

Különböző betűk zavara:

– felcseréli a rövid és a hosszú magánhangzókat (pl.: elöszőr) elhagyja az ékezeteket (á helyett a-t ír)
– a hasonló formájú vagy hangzású betűket felcseréli (b-p, v-f, g-k)
– téveszti a betűkettőzéseket (rossz helyett rosz)
– gondot okoz az egybe-különírás
– betűtoldások, betűkihagyások lelhetők fel az írásban

A betűk nagysága ingadozó, általános bizonytalanság jellemző az írásra, gyakoriak a javítgatások, átírások, satírozások.

A vonalvezetésben is zavarok mutatkoznak: görcsösek, reszketegek, töredezettek a vonalak, gyakori megállások, majd újrakezdések figyelhetők meg, ami vonalvastagodásba, vonal-göbösödésben is megmutatkozik.

Az íráskép rendezetlen benyomást kelt, mert vagy teljesen szétszórja a térben a szöveget, vagy beszorítja valahová a lapon; illetve mert elválasztási hibái vannak, vagy, mert nem tagolja szavakra, mondatokra a szöveget.

 

Ha a gyermek írásában többnyire ékezetproblémákkal találkozunk, az még nem jelenti feltétlenül, hogy diszlexiás a gyermek. Az ékezet kontrolljel a grafológiában. Célszerű újra elolvastatni a gyerekkel a szöveget, és ha észreveszi és javítja az ékezet hibát, akkor ennek a figyelmetlenség az oka.

Ha azonban több grafológiai jellemző is fellelhető az írásban és a gyermek újraolvasás után nem veszi észre a hibákat, akkor érdemes minél előbb megfelelő szakembert, tanítót, nevelési tanácsadót vagy logopédust felkeresni, mert segítségükkel sok felesleges kudarctól kímélhetjük meg a gyermeket.

Diszlexiás a gyerekem?!

Egy gondolat a “Diszlexiás a gyerekem?!” -hoz

  • 2010. április 08. csütörtök at 20:29
    Permalink

    Lenne egy kérdésem a diszlexiával kapcsolatban. Hogyan lehet óvodás korban azt mondani valakire, hogy diszlexiás, és eltanácsolni egy másik (fejlesztő) óvodába, amikor még nem biztos, hogy tényleg diszlexiás a gyerek?
    Velem ez megtörtént, igaz nem engedtem az óvónőknek és elvittem logopédushoz a fiamat, aki megállapította hogy nem diszlexiás, hanem kevert dominanciás (jobb kéz, jobb láb és bal szem a domináns).
    Azóta a fiam elvégezte az általános iskolát és idén fog érettségizni! Semmi gondja nem volt! Ha engedem akkor a fiam egy kisegítő óvodába került volna.
    Hogyan lehet az ilyeneket elkerülni? Hogyan tudunk hasonló esetben segíteni grafológusok?

  • 2010. április 11. vasárnap at 15:24
    Permalink

    Kedves Mary!

    A diszlexiát sokan gyűjtőfogalomként használják az olvasási, tanulási zavarokra, pedig azok hátterében gyakran több tünetegyüttes áll.
    Valóban talán nem túl szerencsés egy óvodás kisgyerekre azt mondani, hogy diszlexiás, azaz olvasási zavaros, hiszen nyilván nem is tud olvasni, mert még nem tanult olvasni. Pontosabb lenne az a megfogalmazás, hogy a gyerek hajlamos lehet majd a diszlexiára.

    Az viszont tény, hogy már ovis korban felismerhetők bizonyos “tünetek”, amelyek arra engednek következtetni, hogy a kisgyereknek lehetnek majd gondjai az olvasással, írással az iskolában. (pl.: keveri az irányokat, nehezebben fejezi ki magát, kortársaihoz képes hátrébb van a beszédtanulásban, nem érti a szavak jelentését, a nyelvi szimbólumokat, vagy kevert dominanciájú stb.)

    A kisfiadnál valószínűleg nem a diszlexia, hanem a keverd dominancia okozhatott volna problémákat az olvasásban, a tanulásban, amit – az alapján, amit írtál – sikerült a logopédus segítségével megelőznötök, orvosolnotok. 🙂

    A grafológus a gyermek kézírását elemezve abban tud segíteni, hogy felhívja a szülő figyelmét az esetleges problémákra, illetve segít kideríteni, hogy annak mi lehet az oka, és ha szükséges, megfelelő szakemberhez irányítja őket, aki segíteni tud a probléma megoldásában.

  • 2010. április 12. hétfő at 14:39
    Permalink

    Kedves Szilvi!
    Hallottam ezekről a gyerekekről és tudom,hogy az iskolában ki is csúfolják öket.Abbban az esetben ha nem kerülnek időben segitőkre.Az én hugom balkezes volt,iskolába kerülve ráeröltették a jobbkéz használatára.Ennek köszönheti,hogy ma is ha balra vagy jobbra kell fordulnia egy pillanatra gondolkodik rajta.Ma már sok segitséget kapnak ezek a gyerekek a neten is pl,a “Csodasuli” keretén belül a Varászbetü Programcsalád-ban.Üdv.: Eerzsi

  • 2010. május 05. szerda at 14:50
    Permalink

    Köszi ezt az írást is.
    Ha lesz időd – és bárhogyan is kapcsolódik a grafológiához –, legyél szíves, írjál a diszkalkuliáról is! Érdekel a személyes véleményed. Hogyan lehet segíteni az ilyen gyermeken?
    Nagyon köszönöm.
    Szép napot kívánok!

  • 2010. szeptember 04. szombat at 00:54
    Permalink

    Nekem nagy a problémám, 29 éves nő vagyok és diszlexiás, a betegségem ellenére sikeresen elvégeztem az ELTÉT mind az 5 évet, bár nem volt egyszerű, mert sokkal többet kellett tanulnom, mint jobb képességű évfolyamtársaimnak, de sajnos az ezután jött a feketeleves! A diplomához kell egy középfokú C típusú nyelvvizsga és itt borult ki a bili, mert a rengeteg gyakorlás ellenére sem megyek át az írásbeli nyelvvizsgán! Ott az idő nagyon szűkre szabott és a diszlexiás kap +15 percet, ennyi, nem több, és ez nagyon kevés! Az hogy én helyesn tudjak írni, mint most, e sorokat, lassabban kell írnom, így tudok hiba nélkül írni, de a nyelvvizsgán nincs idő a piszmogásra, ott percre pontosan ki van számolva az idő…..amikor ezt az időt tartottam, tele voltam hibával,amikor legközelebb lassan írtam akkor nem értem a végére….és az új nyelvvizsga-törvény szerint minden résznél min. 40%nak kell lennie….kérem, segítsenek! 3 éve leállalvizsgáztam és nincs diploma, pedig én nagyon megszenvedtem ezért, 5 évig éjjel-nappal tanultam! Az egyetemen tudták, hogy diszlexiás vagyok és elnézték, ha a helyesírásom nem perfekt, de a nyelvvizsgán nincs pardon! És a szóbelim már megvan csak az írásbeli kell…mert ugye C típusú kell ez az én nagy problémám…..amúgy a szóbelivel is vért szenvedtem, mert a nyelvérzékem nagyon rossz, sok év kemény munkája után is alig értem el a középfokot, míg mások a felsőfokúig eljutnak…..kérem, segítsenek!

  • 2010. szeptember 04. szombat at 17:26
    Permalink

    Kedves Ancsa!

    Érthető, hogy el vagy keseredve, hisz soraidból kitűnik, hogy nem a szorgalmaddal, a tudásoddal és a kitartásoddal van baj, egyszerűen diszlexiád miatt kevés a feladatok megoldásához rendelkezésedre álló idő.
    Ajánlom figyelmedbe a Diszlexia.info weboldalt, ami hasznos információkat nyújt a felnőttkori diszlexia kezelésével kapcsolatban. Remélem segít >>>

    http://www.diszlexia.info/diszfelnkor.htm

  • 2010. szeptember 05. vasárnap at 16:07
    Permalink

    Most megpróbálok szakorvoshoz fordulni, hogy a nyelvvizsán ne essek olyan kemény elbírálás alá, így remélem,sok évnyi kínlodás után végre meglesz a nyelvvizsga……csak tudják jó nyelvtudás nélkül ma nagyon nehéz jó állást találni, én most főállású takarítónő vagyok egyetemi végzettséggel…voltam állásinterjukon és ott nincs pardon, ha te a diszlexiád miatt nem beszélsz jol angolul mert 100an állnak sorba mögötted akiknek nincs ilyen fogyatekosságuk…most mar csak a protekcioban reménykedhetem, hogy a szülök és rokonok segitenek hozzajuk vmelyik ceghez bejutni, vmi irodai munkára, mert a hagyományos interjúkon kudarcot vallok a nyelvtudásom miatt…pedig rengeteget tanulok! ugy elhajtanak, mint a rossz lovat, ha hibásan beszélesz angolul….szarnak a diszlexiádra, ha csúnyán akarok fogalmazni! Volt egy nemet cég ahová fölvettek majd 1 hét után kirúgtak, mert rosszul írtam és fogalmaztam meg 1 levelet németül, pedig a legjobb tudásom nyujtottam….A mai vilag nagyon kedvezötlen a diszlexiasoknak, mert szinte kötelezö több nyelven hibatlanul beszélni és aki erre nem képes, az mehet utcát söpörni meg az irodaházat takarítani, mert ezt csinálom most….és ez amunka nem jol fizet, nagyon nehéz megélnem….30 évesen még 1 fillért sem tettem félre lakásra vagy kocsira, mert nincs miből

  • 2015. január 22. csütörtök at 17:40
    Permalink

    Diszgráfiás, diszlexiás gyerekeknek ajánlom Gergényiné Németh Erika – Dr. Szamosiné Nagy Sára gyógypedagógusok nagyszerű kiadványait gyakorlóit. Sokat segítenek a gyereknek, szerintem a legjobbak a kaphatók közül.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .