Az elmúlt hónapok során több levél, kérdés érkezett hozzám a gyermekrajzokkal kapcsolatban. Most összegyűjtöttem a leggyakrabban feltett kérdésből egy csokorra valót.

Lehet, hogy te is már régóta erre keresed a választ?

Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy a gyermekrajzok esetében is él a grafológiában használatos szabály, miszerint „egy jel, nem jel”, így minden pici dolog csak a többi jellel összefüggésben nyeri el pontos értelmét.

gyakori kérdések gyermekrajzokról

„Kislányom 3 éves múlt. Életvidám, örökmozgó gyerek, rajzolni is szeret, de zavar, hogy nem használja a színeket, csak a fekete ceruzával rajzol.”

A gyermekrajzokon a színeknek valóban fontos szerepük van az érzelmek kifejezésében, ám a színek szerinti elemzésnek általában 6-7 éves kor után van igazán értelme.

A kisgyermekek ugyanis 3-4 éves korukig – bár felismerik és megkülönböztetik a színeket – nem használják tudatosan azokat, hanem azzal rajzolnak, amelyik éppen kézre esik. 4-6 éves kor között szubjektív módon választanak színt, és csak 6-9 éves kor között már bizonyos szabályszerűségek jellemzők a színhasználat tekintetében (barna fatörzs, zöld korona), de igazán reálisan, környezet hűen csak 9 éves kortól alkalmazzák a színeket.

Ha a kisgyermek alapvetően életvidám és könnyen barátkozik, akkor nincs ok az aggodalomra. Kislánya még tipikusan abban az életkorban van, amikor a különböző vonalvezetési és az alakformálási technikák begyakorlása a legfontosabb, és a színek csak másodlagos szerepet töltenek be. A fekete szín használata összefügghet azzal is, az nagyon jól látható a fehér lapon, ami segíti a kisgyermek számára a vonalak elkülönítését, azonosítását, és így a formák tökéletesítését is.

„Kisfiam 6 éves múlt, és szinte egyáltalán nem akar rajzolni.”

A rajzolás a játék egyik formája. Ám az nagyon eltérő lehet, hogy egy kisgyermek mit szeret játszani. Ez függ a temperamentumtól, a gyermek személyiségétől. Valamelyik gyermek babázni szeret, másik inkább építőkockázik, míg a harmadik inkább a többiekkel együtt fogócskázik.

A rajzolás az önkifejezés egyik lehetséges formája, ám van olyan kisgyerek, aki inkább a szerepjátékokban (papás-mamás, mesemondás vagy mese eljátszása) tudja leginkább kifejezni, eljátszani a gondolatait, illetve azt, ami őt foglalkoztatja. Ez esetben nem kell aggódni, hiszen csak más irányú érdeklődésről van szó. arra azonban már érdemes odafigyelni, hogy a gyermek elsajátítsa a helyes ceruzafogást, illetve hogy a gyermek kezének finom motorikus készségét más módon fejlesszük (pl.: gyurmázás, gyöngyfűzés stb. révén), hogy az, az írástanuláskor erős és „ügyes” legyen.

Ami jelentősen visszafogja és lelombozza a rajzolási kedvet az, ha a szülő nem értékeli, dicséri kellően a kicsi rajzait, vagy ha többet vár el, mint amire az adott életkorban képes a gyermek, ha túl kritikusan fogadja a rajzokat, esetleg a rajzolást felesleges időpazarlásnak, maszatolásnak tekinti. A negatív visszajelzések, illetve a dicséret hiánya miatt a gyermek valóban megutálhatja a rajzolást, vagy alkalmatlannak találja magát erre és ezért hagyja abba.

„Az óvodában le kellett rajzolni a családot. Kisfiam lerajzolt engem, a testvérét, saját magát, de az édesapja nem jelenik meg a rajzon. A kapcsolatunk jó, de férjem kamionozik, leginkább csak hétvégén van itthon. Ez lehet az oka?”

A családrajz sok információt hordoz arról, hogy a gyermek milyennek látja a családját, hogyan érzi magát a családjában. A családtagok mérete, elhelyezkedése és egymáshoz való közelsége elárulja, hogy milyen a kapcsolat az egyes családtagok között.
Ha a családrajzról lemarad egy alak, akkor az az adott személlyel kapcsolatos hiányérzetről, érzelmi problémákról, vagy lefojtott agresszivitásról árulkodik (pl.: ha az újszülött kistesó „felejtődik le” a rajzról).

„…kislányom mindig királylányokat rajzol, nagy, földig érő hajjal.”

A királylányok rajzainak kedvelt témája a királylány, a fiúk inkább autókat, repülőket egyéb közlekedési eszközöket, vagy harcos jelenteket ábrázolnak. A kislányok a királylányban gyakran önmagukat, illetve az anyát jeleníti meg. A királylány hajsátra az anyai szeretet és gondoskodás jelképe, illetve kivetül benne a nővé válás igénye is.

„6 éves kislányom nem rajzol kézfejet az embereknek.”

Ha még sosem rajzolt kézfejet a gyermek, akkor az valószínűleg rajzfejlődés hiányával függ össze. Ha azonban korábban már rajzolt kézfejet az embereknek, mostanában viszont nem, akkor a sok esetben tehetetlenségre utal. Ez fakadhat abból, ha a kisgyermek úgy érzi, nem tudja irányítani a dolgait, mert folyton akadályokba ütközik, de lehet, hogy hiányzik a kellő motiváció a cselekvéshez, esetleg fél, a kudarctól, attól, hogy elront valamit, vagy nem sikerül majd a dolog. A gyermekrajzon az alakok kézfejének hiánya kommunikációs problémákat is jelezhet: a gyermek nem mer, vagy nem tud segítséget kérni, vagy elfogadni, nincs, kiben megkapaszkodjon.

„Miért rajzol fejjel lefelé?”

4 éves kor alatt előfordul, hogy a gyermekrajzokon az ember alakok fejjel lefelé jelennek meg. Ez sok esetben azzal függ össze, hogy a kisgyermek sajátos látásmóddal rendelkeznek, illetve, hogy térlátásuk még nem elég fejlett. Ez a legtöbb esetben -szelíd figyelmeztetésre – pár hónapon belül magától megszűnik.
Ha azonban még 5 éves kor körül is megmarad, akkor mindenképpen érdemes megfelelő szakember, nevelési tanácsadó véleményét, tanácsát kikérni, mivel ez a diszlexiának is figyelmeztető előjele lehet.

„A kislány 5 és fél éves, és amióta elkezdett rajzolni minden rajzát azzal kezdi, hogy a lap sarkába szivárványt rajzol. A színek használatában nem következetes, de szivárvány a legtöbb rajzon szerepel. Érdekelne, hogy mi ennek a jelentése.”

A szivárvány a remény a jobbrafordulás ígéretének a szimbóluma, spirituális síkon az egységesség jelképe. A szivárvány magas intelligenciát, kreativitást és képzelőerőt testesít meg a gyermekrajzokon. A kislány feltehetőleg fogékony és érzékenyebb módon észleli a környezetében zajló dolgokat, különösen, ha a lila szín is helyet kap a rajzokon.
Egyes nézetek szerint a szivárvány, illetve a lila szín gyakori megjelenése a gyermekrajzon spirituális képességekkel függ össze, mivel a kisgyermekek kb. hét éves korukig még jobban észlelik, érzékelik a szemmel nem látható dolgokat, még kapcsolatban vannak a szellemvilággal, ahonnan leszületettek.

„Kisfiam össze-vissza színez, gyakran kimegy a vonalból. Mire utal ez?”

Az, hogy a gyermek a színezés közben mennyire képes a kontúron belül maradni elárulja, hogy mennyire képes bizonyos normákat betartani, milyen az önfegyelme. Ha sokszor kiszalad a határvonalon túlra, akkor nehezére esik a rákényszerített szabályokat betartani, akaratos, arra megy, amerre neki teszik, nehezen tűri a korlátokat. A színezés összevisszasága, gyakori irányváltoztatása impulzivitásra illetve vagy érzelmi zaklatottságra utal, és olyan személyiséget takar, aki gyakran változtatja álláspontját.

 

Kíváncsi vagy, mi mindenről vallanak a gyermekrajzok?
Hogyan jelzik, hogy hol tart a gyermek a fejlődésben?
Mit árulnak el a gyermek személyiségéről és lelkivilágáról?
Akkor itt választ találsz a kérdéseidre! Katt ide>>
Gyakran ismételt kérdések gyermekrajzokról
Cimke:             

Egy gondolat a “Gyakran ismételt kérdések gyermekrajzokról” -hoz

  • 2014. június 19. csütörtök at 20:24
    Permalink

    Kedves Viktória!
    Mivel e-mailben is elküldted a kérdésedet, amiben sokkal mélyebben kifejtetted a dolgot és személyes jellegű információkat is megosztottál, ezért én is privátban, e-maiben válaszoltam.

  • 2014. július 14. hétfő at 21:20
    Permalink

    Szia!

    Érdeklődnék, mit jelenthet hogy, 4,5 kisfiam minden rajzán édesanyámat (mama) óriási kézfejekkel rajzolja, pontosan öt újjal.

    Köszönöm szépen!

  • 2014. július 17. csütörtök at 08:43
    Permalink

    Kedves Niki!

    Az ilyen korú kisgyerekek rajzainak sajátos vonása, hogy bizonyos elemeket aránytalanul nagynak vagy kisebbnek ábrázolnak. Ez teljesen természetes, hiszen náluk még nem elég fejlett az arányérzék.
    A gyermekrajzokon az emberábrázolásnál a karok a kommunikáció és a kapcsolattartás szimbóluma, a szeretetadás és elfogadás jelképe. Bár jó lenne látni a teljes rajzot, de valószínűsíthető, hogy a kisfiadnak jó a viszonya a nagymamával, sok szeretetet, törődést kap tőle. Mindenképp pozitív vonás az is, hogy az ujjak számát helyesen tüntette fel – nem többet és nem kevesebbet.

  • 2014. október 02. csütörtök at 18:10
    Permalink

    Kedves Szilvia,kislanyom 4,5 eves,kozepsos,mar regota eszrevettem,hogy oldaliranyban rajzol:nem fentrol lefele,vagy forditva,minden a levegoben log,mi lehet ennek az oka?koszonom a valaszt elore is

  • 2014. október 03. péntek at 23:50
    Permalink

    Szia!
    Kislányom öt éves múlt. A színeket használja, de a képeket szinte csak kérésre színezni ki. Ritka amikor eszébe jut kiszínezni a rajzát, és akkor sem teljesen.
    Köszönöm a válaszodat!

  • 2014. október 06. hétfő at 10:27
    Permalink

    Kedves Zsuzsa!

    Sokkal könnyebb lenne, ha látnám a kislányod rajzait. A színezés megléte vagy hiánya csak egy szempont a rajzelemzésnél. Ha a gyerek nem színez rendszeresen az még nem jelenti feltétlenül azt, hogy valami baj is van, főleg, ha a rajzai összképe, a rajzolt alakok, ábrák színvonala és a használt színek egészséges és harmonikus összhatást tükröz. Nagyobb gondot jelentene az, ha egyáltalán nem használná a kislányod színeket, vagy csak komor színekkel dolgozna,minthogy nem satíroz.
    Vannak olyan kisgyerek és olyan időszakok, amikor az alkotómunkát az alakok megrajzolása és a formák begyakorlása jelenti a gyermek számára, ami sokkal izgalmasabb feladat, mint a színezés. (Fel-le húzogatni a színes ceruzát önmagában kissé monoton tevékenység, bár van aki számára inkább megnyugtató.)
    Amit a színezés kapcsán esetleg érdemes lenne megnézned, hogy amikor kérésre kiszínezi a rajzot, milyen a színezés módja – mert ebből lehet a gyermek kontrollképességére következtetni, illetve arra, hogy mennyire képes elfogadni és betartani a szabályokat. Az összevissza irányú, zaklatott, pontatlan, a határvonalból gyakran kilépő színezés problémákat jelezhet e téren..

  • 2014. október 06. hétfő at 10:43
    Permalink

    Kedves Andrea!

    Sajnos nem értem pontosan, hogy történik ez az oldalirányú rajzolás… A rajzlapra éred vagy arra, hogy pl.: egy emberalakot nem a fejével kezd és halad lefelé a törzzsel, hanem mondjuk a kezével kezdi majd balról jobbra jön fej-törzs és megint a kéz? Vagy hogy nem függőlegesek, hanem vízszintesek az alakok?
    A talajvonal általában 7 éves kor táján jelenik meg a rajzokon, és attól kezdve az alakok is a földön állnak. 7 éves kor előtt viszont a tudatos térbeli elhelyezés a rajzokon kevésbé jellemző, emiatt az alakok a levegőben lógnak vagy az alsó lapszélre tapadnak, annak ellenére, hogy a gyerekek általában értik a fent-lent, jobbra-balra jelentését.

  • 2014. október 06. hétfő at 14:41
    Permalink

    Kedves Szilvia,az utolsora gondoltam,vizszintesek az alakok,de akkor ,ha jol ertem ez nem gond még ebben a korban.

  • 2014. november 04. kedd at 13:50
    Permalink

    Kedves Szilvia!

    A 9 eves unokahugomnak a rajzait erdekesnek talalom ugyanis azt vettem eszre,hogy a Nap a bal also sarokban van es nem font mondjuk a laptetejen. Volt, hogy a lap jobb felso sarkaban helyezkedett el,mint egy egyharmada a napnak latszott csak. Tunodtem,hogy ezek mit jelentenek? S amikor megkertem,hogy rajzolja le a foldgombot a kontinensekkel peldaul az eszaki es deli sarkok hianyoztak a keprol. Ez mit jelent? Tisztelettel,Andrea

  • 2015. április 27. hétfő at 17:24
    Permalink

    elővettem a régi rajzaimat és érdekes dolgokat találtam rajtuk, több képen is szerepelt egy barna színű és rózsaszín agancsú szarvas ezt mit jelent?

  • 2015. október 11. vasárnap at 07:17
    Permalink

    KEDVES NIKI!
    KISLANYOM SZINTE MINDIG SZIVECSKET RAJZOL.VAN AMIKOR A VIRAGOK FEJET IS SZIBECSKEBEL HELYETTESITI.VAN EGY 16 HONAPOS KISTESOJA NEM TUDOM EZ LEHET-E EZZELNOSSZEFUGGESBE.KOSZONOM ELORE MIHAMARABBI VALASZOD.NOEMI

  • 2015. november 12. csütörtök at 19:05
    Permalink

    Kedves Noémi!
    Bár Nikinek címezted a kérdésedet, de mivel én vagyok az oldal szerkesztője, remélem nem gond, ha én válaszolok. 🙂
    A szív mint szimbólum a rajzokon a szeretetet, a szeretetigényt, az érzelmek és a kapcsolat fontosságát jelenti. Elképzelhető, hogy a szívek megjelenése összefüggésben lehet a kistestvérével, bár erre egy családrajz sokkal pontosabb választ adna.

  • 2015. december 26. szombat at 15:01
    Permalink

    Kedves Szilvia!

    Szeretném ha segítene,van egy 4 éves kis öcsém,aki nem igazán rajzol sokat,viszont ha embert rajzol a karjait sosem a testéből indítja,hanem a fejéből.És az embert mindig vízszintesen ábrázolja.Nagyon sokat törődünk vele,és itthon csak felnőttek között van.Kiegyensúlyozott családban él,mindenkinek ő a szeme fénye.Csak olvasgattam a témában a válaszait gondoltam felteszem én is ezt a kérdésemet.Szeretném megérni,hogyha megoldhat e-mailben válaszoljon
    Előre is köszönöm!
    Tiztelettel:Attila

  • 2018. június 03. vasárnap at 13:40
    Permalink

    Szia!
    Az egyik kisfiú az előkészítő osztályban 6éves és 5 hónapos a családrajznál saját magának három lábat rajzolt ez mire utalhat?

    Köszönöm előre is !
    Tisztelettel;Anita

  • 2018. június 04. hétfő at 08:58
    Permalink

    Kedves Anita!
    A lábak a mozgással, az előrehaladással és a stabilitással függnek össze. Ha a kisgyerek nem csak egy rajzon, hanem rendszeresen három lábat rajzol, akkor gyanakodhatunk arra, hogy valamiért bizonytalanul mozog a világban, a társas közegben, nagyobb a támasz- és stabilitásigénye, szüksége van a segítségre, a megerősítésre. De rajzolhat több lábat egy kisgyerek akkor is, ha mondjuk korábban elesett, megsérült és fáj a lába, és emiatt érzi magát instabilnak. Érdemes lenne megkérdezni a kisfiút, hogy miért kell még egy láb – gyakran meglepően egyértelmű válaszokat adnak a gyerekek.
    Üdvözlettel:
    Szilvia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .