A grafológiai elemzés fontos szempontja, hogy az adott íráskép miben és mennyiben tér el a normaírástól.

A normaírás vagy sztenderd írás az, amit általános iskola első osztályában megtanulunk. A grafológus ebből kiindulva vizsgálja az eltéréseket, egyéni változásokat.

A grafológus azonban még a grafológiai elemzés előtt utánajár annak, hogy a vizsgált személy milyen normaírás alapján tanul meg írni. Ez azét fontos, mivel a normaírások koronként és nemzetenként is változnak, eltérőek lehetnek. Más a dőlés, a betűk szélessége, a zónák aránya, a betűk alakja, díszítettsége

Így pl.: egy kézírásban egy erősebb jobbra dőlés más értelmezést hordoz akkor, ha a normaírás álló volt, és mást, ha már eleve enyhén jobbra dőlt.

Magyar normaírások akkor és most

Szépírás

Magyarországon 1906-1948 között az un. “kalligrafikus szépírással” tanulták a betűvetést a nebulók. A magyar szépírás sztenderd betűi:

  • az angol Castairs mintát követték,
  • a betűk 50-68°-os szögben jobbra dőltek,
  • középvonásai ellipszisre épültek,
  • az egy és kétzónás betűk aránya 1:2,5 volt,
  • a szóközök nagysága egy kisbetűnyi távolság volt,
  • az írás szépségét egyrészt a nagybetűk díszes kezdővonala és az ívelt formák, másrészt az árnyékolt vonalak (a felfelé haladó vékony hajszálvonalak és lefelé menő vastagabb vonalak) adták.

szépírás

Luttor–féle zsinórírás

A Kalligrafikus szépírást az 1925-ös tanterv megjelenése után egyre több kritika érte, mert formáinak megértése és alakítása miatt nehezebben tanulható. A reformírás élharcosa, a Luttor Ignác kidolgozott egy újfajta írásmódot, ami jóval egyszerűbbnek tűnt, mivel kevesebb megszakítást és tollfelemelést igényelt.

A Luttor-féle zsinórírás jellemzői:

  • az addigi dőlt betűket 90 fokos álló betűkre cserélte.
  • alapformája a legegyszerűbb nyomtatott betű, illetve körformára épült,
  • egyenletes vastagságú, árnyékolatlan vonalakkal készült (zsinórírás),
  • az írás folyamatos, tehát a szó leírása közben nem emelik föl a tollat, vagyis az írás vonala a szó kezdő és végpontja között megszakítatlan.

Modern egyszerűsített álló írás 1956-tól:

Magyarországon 1956-tól a körformára épülő, „c”-kötéses, úgynevezett egyszerűsített álló írás van érvényben.

Főbb jellemzői grafológiai szempontból:

  • Körformára épül,
  • Minden zóna (alsó, felső és középső zóna) magassága 3 mm, vagyis a zónák aránya: 1 : 1 : 1.
  • A sztenderd szerint középzónás betűk szélessége, illetve a betűket összekötő ív távolsága is 3 mm, azaz arányuk 1:1.
  • A betűk c-s kötéssel kötöttek.
  • A kötési mód árkádos
  • A betűk tengelyének dőlésszöge 90 fok, ezért mondjuk álló írásnak.

magyar c kötéses álló írás

Ahány ház, annyi szokás –  avagy,  más nemzetek normaírásai

A különböző korok, országok és nemzetek normaírása nem mindig egyforma: más lehet a dőlés, a betűk szélessége, a zónák aránya, a betűk alakja, díszítettsége stb.

Ezért a grafológusnak fontos tudnia, hogy mikor és mely országban, mely norma szerint tanultál írni, hogy ahhoz viszonyítsa az írásodat, nehogy félreelemezze, félreértelmezze a betűket.

Ezen a Pinterest táblán az angol, amerikai (USA),  francia, olasz, román, cseh/szlovák latin betűs sztenderd írást és az orosz cirill betűs sztenderd írás betűit láthatod.

 

Normaírások a grafológiában
Cimke:     

Egy gondolat a “Normaírások a grafológiában” -hoz

  • 2011. május 20. péntek at 11:59
    Permalink

    Kedves Szilvia!

    Ismét egy szuper összeállítással örvendeztettél meg.
    Köszönet érte!

    peszter0121

  • 2011. május 20. péntek at 12:09
    Permalink

    Szia Szilvi!

    Olyan rég adtál életjelet Magadról.
    Köszönöm,hogy eszedbe jutottam.

    Egy fogászati kezelés miatt már itthon vagyok,így van egy kis időm töltekezni.

    Szép napot!

    Józsi

  • 2011. május 21. szombat at 16:02
    Permalink

    Pontosítás, kiegészítés:
    Luttor Ignác a zsinórírás néven ismeretes írásrendszerét 1924-ben alapozta meg, (http://lexikon.katolikus.hu/L/Luttor-%C3%ADr%C3%A1s.html) aminek tanítását 1927-ben javasolták. A hazai iskolákban 1932 -től folyamatosan vezették be, 1936-40 között volt kötelező. 1945 után már csak egyes elemeit alkalmazták, mivel a zsinórírást túl mesterkéltnek találták, és jellegzetes hurkolásai átmetszései miatt a tanulók írása gyakran olvashatatlanná vált.

  • 2011. május 22. vasárnap at 21:01
    Permalink

    HM. nem is gondoltam volna. És elárulod a példádra a választ, Szilvi? 🙂

  • 2011. május 25. szerda at 13:42
    Permalink

    Nekem némileg elérőek a – dokumentumokkal is alátámasztott – ismereteim erről. 1924-ben a Luttor-féle normaírás alapjául nagy részben szolgáló német folyóírást (Sütterlin) vezették be Németországban. Ettől kezdve Luttor elvileg már fogalkoz(hat)ott a saját nevéhez fűződő folyóírással, de normaírásnak az ő módszerét akkor még nem lehetett nevezni. Ahhoz, hogy egy írástanítási módszert normaírásnak nevezzünk, mindenképpen az kell, hogy a mindenkori oktatási kormányzat engedélyezze annak egységes alkalmazását valamely iskolában. A Luttor-féle folyóírás esetében ez legkorábban 1933-ban volt.
    http://urban.danubian.hu/grafologia/normairas/luttor_1936.jpg

  • 2011. június 06. hétfő at 13:59
    Permalink

    Én a mai napig ugyanúgy írok ahogy megtanítottak rá (azaz normaírással)… Nem lett csúnyább se egyedi az írásom

  • 2013. augusztus 07. szerda at 16:26
    Permalink

    Tisztelt Szabó Szilvia !

    Tetszik a honlapja, köszi a sok infót.
    1. A német gót kézírást is feltüntethetné esetleg, mert az (is) teljesen más.
    2. Ismeri a “Vimala” személyiség-fejlesztő ABC-t ? Ennek az írásmódnak a gyakorlásával megalkotója szerint javíthatunk a személyiségen. Biztosan van benne valami, de alapvetően minden írásmód gyakorlásával fejleszthetjük személyiségünket. Egyébként ez a Vimala írásmód szerintem a zsinórírásra vezethető vissza.
    3. Szerintem a személyiséget fejlesztésére egyébként a gyorsírás a leghatékonyabb. Érdekes lenne vizsgálni, hogy a gyorsírás mennyire hat vissza a tudatosabb nyelvhasználatára, az értelem, az intelligencia fejlesztésére.

  • 2014. február 23. vasárnap at 08:19
    Permalink

    Kedves Szilvia!

    Nagyon jók az összeállításaid , minden szavát élvezem.
    Hálásan köszönöm ;Erzsébet

  • 2014. március 30. vasárnap at 08:42
    Permalink

    Kedves Szilvia !

    Már tizenéves koromban nagyon érdekelt az irás elemzése. Most 67 vagyok. Én még a kézzel irott levelek, üzenetek korában nőttem föl. Személyes találkozás nélkül is sok információt közvetitett a kézirás.
    Az évtizedek során ugyan változott az irásom, de tőbb elemző /egymástól független/ “jellemrajza” alapjaiban teljesen megegyezik.
    “A szem a lélek tükre”-mondja a közmondás. De igaz ez a kézirásra is.
    Nagy öröm számomra az elemzés technikájának megismerése.

    Köszönöm Takácsné Erzsébet

  • 2017. október 26. csütörtök at 23:13
    Permalink

    A mostani magyar normaírás mind közül a legkínosabb, amolyan gyerek ákom-bákom… a régi magyar szépírás a legszebb.A francia túl sok, a cseh is szép, de szebb az orosz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .