Az írásváltozásokról, írászavarokról és problémás írásokról beszélgettünk a Kanizsa TV Gézengúzok műsorában.
Az elmúlt 10-12 év folyamán, amióta grafológiával foglalkozom, rendszeresen visszatérő kérdés volt a csúnya írás problémája. Vagy azért, mert az ügyfeleim restelkedtek a csúnya kézírásuk miatt, vagy azért, mert a szülők, tanító nénik panaszkodtak, hogy milyen csúnyán ír a gyermek.
Ilyenkor mindig elmondom, hogy a grafológus szótárában nem szerepel a “csúnya írás” kifejezés, hiszen én nem esztétikai élményt keresek a kézírásban, hanem azt, hogy az adott írás hol, miben és hogyan tér el a tanult sztenderd-írástól. Na és persze azt, hogy ez mit jelent. 🙂
Ám valóban gyakori és létező a “jelenség”, hogy a még 1-2 osztályban gyöngybetűkkel író gyermek írásképe a 3-4 osztálytól kezdve jelentősen leromlik. Sokszor olyan lesz, mint a “macskakaparás”. És vannak olyan kisdiákok is, akiknek az iskolakezdéstől fogva meglévő és az iskolás, középiskolás éveket végigkíséri a csúnya írás problémája.
Ahhoz, hogy javítani lehessen az írásképen és segíteni tudjunk a gyerekeknek, egyrészt tisztázni kell, hogy miben rejlik az írás “csúnyasága”, másrészt érdemes utánajárni, hogy mi okozhatja ezt, mi áll a háttérben.
Az íráskép külalakját, változását ugyanis sok tényező befolyásolhatja. Vannak természetes az életkori fejlődéssel együtt járó írásbeli változások, és vannak olyan tényezők, amelyekről talán nem is tehet a gyermek, és inkább megértésre, segítségre van szüksége, mint szidásra a “csúnya írás miatt”.
Ezekről az írásváltozásokról, írászavarokról és problémás írásokról beszélgettünk a Kanizsa TV riporterével a február 28-i előadás előtt. A velem készült interjú 0:26 – 09:35 perc között látható.