Az írni-olvasni tudás minden korban jelentős társadalmi, politikai és kulturális erőnek számított. Aki nem rendelkezik az írás-olvasás képességével hátrányba kerül, kiszolgáltatottá válik.

Az írástudatlanság (analfabetizmus) azt jelenti, hogy egy felnőtt ember nagyon rosszul, vagy egyáltalán nem tud írni-olvasni. Viszont nem tekinthetők írástudatlanoknak azok az egyszerű természeti népek, akik még csak nem is ismerik az írást.

Aki nem rendelkezik az írás-olvasás képességével hátrányba kerül, a társadalom perifériájára szorul, kiszolgáltatottá válik.

Az analfabetizmus fajtái

Az írástudatlanságnak több fokozata van:

  • A legsúlyosabb szint az elsődleges analfabetizmus, amikor az illető egyáltalán nem tanult meg írni-olvasni.
  • A másodlagos analfabéták megtanultak ugyan írni-olvasni, de később elfelejtették.
  • Fél-analfabéták azok, akik csak egy nagyon kicsit tudnak írni-olvasni (pl.: képes leírni a nevét, de nem ismer minden betűt).
  • A funkcionális analfabéta az, aki tud írni-olvasni, de nagyon rosszul (a szavakat kibetűzi, de nem igazán érti meg az olvasott szöveget.)

Analfabetizmus számokban

Jelenleg az írástudatlanság problémája közel egymilliárd felnőttet érint a Földön, legnagyobb arányban Afrika, Ázsia és Dél-Amerika kevésbé fejlett országainak lakosait. Köztük is lényegesen több a nő, mint a férfi, ami főként azzal magarázható, hogy a nők oktatása háttérbe szorul.

Európában a népesség kb. 4%-a írástudatlan, Magyarországon mintegy száz-kétszázezer felnőtt.

Egyes becslések szerint a népesség 6-7%-a, míg más felmérések szerint több mint a negyede funkcionális analfabéta, azaz súlyos szövegértési problémákkal küszködik, nem olvas újságot, könyvet.

Többszintű probléma

Az írástudatlanság nemcsak egyéni, hanem társadalmi és gazdasági probléma is. Már a funkcionális analfabéta is hátrányba kerül a pályaválasztásnál és a munkaerő-piacon egyaránt. Gyakran egy önéletrajz megírása, egy nyomtatvány kitöltése vagy a használati utasítások értelmezése is gondot jelent számukra. Ezért legfeljebb csak segédmunkásként foglalkoztatják őket, illetve sokan feketemunkát végeznek, vagy segélyre szorulnak. Az írástudatlanság kiszolgáltatottá teszi őket, a társadalom perifériájára szorulnak és bűnözővé válhatnak.

Témához kapcsolódó:

10+1 érv a kézírás fontossága mellett

Milyen lépésekből áll az írástanulás?

Diszlexia: zavar az olvasás- és írástanulásban

 

Írni tudni kell!
Cimke:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .