írástanulásFelnőttként már fel sem tűnik, olyan automatikusan kerülnek a betűk a papírra.  Ám volt idő, amikor mi is lassan, görcsösen, igyekezetünkben nyelvünket kidugva kanyarítottuk a betűket.

Az írástanulás rendkívül összetett folyamat. Nemcsak egy mozgásos folyamat elsajátítását jelenti, hanem a pszichológiai funkciók összerendezését és együttműködését is. Az írástanulás során a hosszas gyakorlás révén kiépült, egyszerűbb és bonyolultabb képességek kapcsolódnak össze, és alakulnak át magasabb szintű folyamatokká.

Milyen lépésekből áll az írástanulás?

Előkészítés, fejlesztés

Az írástanítás egy kb. két hónapos intenzív előkészítő szakasszal indul. A különböző játékos, rajzos feladatok közben a kisgyerek elsajátítja az írás közbeni helyes testtartást, ülésmódot. Megtanul tájékozódni az írólapon (jobb és bal, fent és lent fogalmának ismerete), és eligazodni a füzet vonalrendszerében.

A tanító nénik különböző foglalkozásokkal (pl.: papírhajtogatás, gyurmázás, gyöngyfűzés) fejlesztik a kéz izomzatát és a kéz koordinációját, valamint pontosítják a helyes ceruzafogást, ha szükséges.

Az íráshoz elengedhetetlen az összehangolt szem és kézkoordináció, emiatt szükséges lehet a dominancia és lateralitás pontosítása és erősítése. Fel kell mérni, hogy kik a balkezesek, és célszerű őket a pad bal oldalára ültetni, de átszoktatni nem szabad őket!

Betűelemek tanulása

A gyerekek először a betűk írásához szükséges formai elemekkel ismerkednek meg. Álló egyeneseket, horogvonalat, alsó és felsőívelésű csészevonalakat, felső és alsó hurkolású fecskevonalakat rajzolnak, először nagyban, majd a három vonalas füzet vonalközeire lekicsinyítve.

Ezeknek a betűelemeknek és részmozdulatoknak a megtanulásához és berögzüléséhez nagyszámú ismétlés szükséges. Eleinte a kisgyerekek mozdulatai görcsösek, nagy erőkifejtéssel járnak. A szemüket nem veszik le a kezükről, gyakran fejük vagy akár az egész felsőtestük mozgásával is követi a mozdulatot, az erős összpontosítás miatt kidugják a nyelvüket. A sok gyakorlás során ezek a felesleges erők és mozdulatok aztán leépülnek, elmaradnak.

Betűtanulás

Ebben a szakaszban a kisdiákok megtanulják a betűelemeket betűkké összerakni. Általában 2-3 naponként tanulnak egy új betűt. Először megismerkednek az új betűvel.  A hangból indulnak ki, majd megismerik a hang jelét, vagyis a betűt. Minden betű tanítása több fázisban történik. A fázisok számát a betűk nehézségi foka és az íráselemek leírásának száma határozza meg.

A betűtanítás a különböző módszereknél más sorrendben történik. Előnyös azonban, ha a hasonló alakú és a hasonló hangzású betűk tanulása minél távolabb van egymástól, mivel a diszlexiás vagy diszlexia gyanús gyerekek forma- és megkülönböztető képessége nem megfelelő. Ők könnyen összekeverheti a hasonló alakú és mozdulatú betűket, ez pedig kudarcot és írásgátlást eredményezhet.

A gyerekek a különböző betűk tanulásával párhuzamosan tanulják meg a betűkapcsolást, az íráskötést.
A sok gyakorlás révén az írástempó gyorsul, a mozdulatok egyre gördülékenyebbé, biztosabbá válnak, az írás kezd automatizálódni.

Kapcsolódó cikkek:

10+1 tipp kézügyesség fejlesztésre

Miért ír egyre csúnyábban a gyerek?

Mit árul el a családrajz?

 

 

Hogyan tanulunk írni?
Cimke:                         

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .