Ursula Affemann német grafológus a munkacsoporton belüli szerepeket és azok ideális arányát kutatta. Egy csapat jó teljesítményéhez nem elegendő a szakértelem, fontos az is, hogy a csapattagok illeszkedjenek egymáshoz és együtt tudjanak dolgozni.
Affemann, a személyügyi grafológia kiemelkedő alakja nagyon eredeti és hatékony módszert dolgozott ki, ami a színtipológia módszereként vált ismertté. Az elnevezés onnan származik, hogy Affemann a munkatársakat teljesítményük, képességeik és adottságaik alapján öt csoportba osztotta, és önéletrajzaikat zöld, kék, lila, piros és szürke színű dossziékba gyűjtötte.
Milyen színű csapattag vagy?- az írásod elárulja
Zöld: a dinamikus, sokoldalú stratéga
A zöld típust sokszínűség, szellemileg mozgékonyság magas intelligencia jellemzi. Tevékeny, tugalmas és alkalmazkodó személyiség, aki jó helyzetfelismerő képességgel, szervezőképességgel rendelkezik. Átfogó terveket készít és jó problémamegoldó. Optimista, pozitív szemléletével lelkesíti a csapattagokat, katalizátorként működik működik. Kiváló vetető lehet belőle.
Grafológiai jellemzők:
- gyors, jobb tendenciás, jobbra dőlt írás,
- egyszerűsített és/vagy nyomtatott betűk
- tiszta, átlátható térbeosztás
- közepes vagy gyenge nyomatékú,
- hajlékony, könnyed, folyamatos vonalvezetés
- kötött vagy csoportosan kötött betűkötések
- jó betűkombinációk
- közepes méretű, széles írás
- girlandos vagy szöges girlandú duktus
Kék: a szorgalmas és felelősségteljes adminisztrátor
A kék típus kötelességtudó, felelősségteljes, megbízható és lelkiismeretes munkaerő. Kitartó és módszeres feladatvégzés jellemzi, a monotonitást is jól tolerálja. Stabil ember, aki kellően objektív és kritikus, érzelmeit nem engedi eluralkodni. Szükség esetén jó vezető válhat belőle.
Grafológiai jellemzők:
- világosan tagolt, rendezett, szabályos írás
- a sorok és margók egyenesek
- kissé merev
- álló vagy enyhén balra dőlt
- közepes vagy erős nyomatékú
- kötött betűk
- pontos ékezetek és t áthúzások
Lila: a tehetséges kreatív
A lila fantáziadús, ötletes és újító személyiség, aki gyorsan reagál és rendkívül mozgékony. Szívesen vág bele akár kockázatos dolgokba, vezetőként impulzív döntéseket hoz. Nem szervezi és ellenőrzi kellően a munkáját, az adminisztratív, monoton feladatokkal kevésbé boldogul, és a hosszú távú egyenletes teljesítmény is gondot okozhat számára. Nagyfokú fejlődésigény, önmegvalósító törekvések jellemzik, szeret a reflektorfényben állni, reprezentálni, és szüksége van az elismerésre. Kapcsolatterem-tőképessége jó, de kevésbé alkalmazkodó típus.
Grafológiai jellemzők:
- gyors, mozgáshangsúlyos, szabálytalan írás
- változó dőlés és kötésmód, fonalasodással
- nagy szótávolság, kötetlenség
- egyedi és eredeti betűformák
- gazdagítás a felső zónában, változatos és előrefutó ékezetek
- inkább nagy írás, nagy térfoglalással
- gyenge nyomaték
Szürke: a jó feladat végrehajtó
A szürke nehezen lelkesíthető és motiválható, mivel önmegvalósítását nem a munkában, a szakmájában keresi. Nem túl kreatív és fejlődőképessége is gyenge. Fél az önálló és felelősségteljes munkától, ám ha megmondják neki, hogy mit és hogyan csináljon, azt maradéktalanul végrehajtja. Szereti a rutinmunkát és ha irányítják. Nem lendíti előre, de nem is akadályozza a csoport munkáját.
Grafológiai jellemzők:
- írása gátolt, merev
- sablonos, iskolásszerű, vagy nyomtatott betűs
- kisméretű, szűk
- álló vagy balra dőlt
- inkább kötetlen
- az ékezetek erőtlenek, a t áthúzások alacsonyak
- a sorok és a szavak végei leesnek.
Piros: a rendbontó problémás
A piros típúsba az akadékos, gáncsoskodó, folyton elégedetlen és kritizáló személyiségek tartoznak, akik negatív hozzáállásukkal, rendszeresen aláaknázzák a többiek munkáját. Képtelenek az együttműködésre, és ahelyett, hogy megoldanák, inkább csak gerjesztik a problémákat és a konfliktusokat. Vezetőként hatalmaskodó zsarnok, aki beosztottaival cinikus és megalázó, kollégáit pedig kihasználja.
Grafológiai jellemzők:
- gyors, kapkodó, hanyag és szabálytalan írás,
- magas feszültségi fok, rángatott és szoros mozgás
- változó dőlés, nyomás és kötésmód
- térkihasználása rossz és rendetlen, a sorok egymásba fonódnak
- nehezen olvasható
- nagy méret és szárkilengések
- szöges betűk, kampók és háromszöges alsó hurkok
- nagy és/vagy szúró kezdő és végvonalak
Az életben ritkák a tiszta típusok, inkább kevert karakterekkel találkozhatunk (pl.: szürkéskék, kékeszöld) és mindenki számára lehetőség van a fejlődésre vagy a visszafejlődésre.
Milyen az ideális színes csapat?
A csoporttagok kézírása alapján előre feltérképezhetők a munkatársak közötti lehetséges konfliktusok, és a csoport várható teljesítménye. Ursula Affemann grafológus szerint egy jól működő csoportban 60% kék, 20% zöld, 10% lila, 10% szürke és piros típusú személy van.
Az arányok eltolódása különböző problémákat okozhat:
- Ha túl sok a zöld és kevesebb a kék személyiség, az a stabilitás rovására megy és rendszertelenséget, illetve túlzott kockázatvállalást eredményez.
- Ha 60%-ot meghaladják a kékek aránya, az gátolja a rugalmasságot és a fejlődést.
- Ha az ideálisnál több a lila személyiség a csapatban, az versengéshez vezet, és az ötletek megvalósítása is elmarad
- A túl sok szürke blokkolja az előrehaladást, a fejlődést, az eredmény gyenge lesz.
- Gyakran már egy piros is súlyos és csoportbomlasztó hatást idézhet elő, ezért érdemes tőle mielőbb megszabadulni, vagy ha lehet, akkor lilává átnevelni.
Kedves Szilvia!
Sokat gondolkoztam hogyan lehet, hogy a kedvenc színem a zöld (borsó zöld)és amikor választanom kell (pl. ruhát)általában a kéket választom.
Üdvözlettel Bné. Éva
Hello!
Mi van a
sárga és árnyalataival? Kíváncs lennék…
Köszi Teri
Sziasztok!
Látom tetszenek nektek a színek és elkanyarodtunk a színszimbolika irányába. 🙂
A fent ismertetet Ursula Affemann féle színtipológiának azonban csak annyi köze van a színekhez, hogy a grafológusnő a munkatársak anyagait különböző színű mappákba gyűjtötte. Arról nem szól a fáma, hogy a mappák színeinek kiválasztásában akár ösztönösen, akár tudatosan szerepet játszott-e és ha igen mennyire a színek szimbolikus jelentése. Lehet, hogy igen, de az is lehet, hogy csak éppen ilyen színű dossziéi voltak a hölgynek…
A lényeg tehát, hogy a fenti elmélet nem kifejezetten színszimbolikai tipizálás, nem a színek szimbolikus jelentéséből indul ki – még ha fel is fedezhetők összefüggések.
Kedves Teri, sárga dossziéja nem volt Affemann asszonynak. 🙁
Kedves Éva, a te kérdésedből is színszimbolikai megközelítést vélek felfedezni. Szerintem mind a két szín által képviselt személyiségvonások jelen lehetnek benned. Az egyik inkább a belső, mélyebb ént, a másik a külvilág felé mutatott, tudatosan felvállalt vagy képviselni kívánt ént, külső személyiséget tükrözi. Permésztesen az öltözködésnél választott színt az is befolyásolja, hogy melyik szín áll nekünk jól, melyik szín passzol a saját haj, szem, bőr stb. színeinkhez.
Kedves Szilvia,nehez volt dontenem a szinek kozott,nemreg meg a lili szint jeloltem volna meg de most mar kezd atmenni a szurkeszinbe.Nagyon szivesen olvastam minden levelet tobbszor is,halas vagyok e lehetosegert.
Tisztelettel,Magda