“Régóta érdekel a gyermekrajz és beiratkoztam grafológia tanfolyamra. A tanfolyamon különböző feladatokat kellett végeznünk, és amikor rajzoltunk a tanárnő azt mondta félteki dominanciám van. Többet nem mondott a dologról és nem is mondta el mi a hátránya. Szeretném kérdezni, hogy hol lehet megnézetni ezt a dolgot és hogyan lehet fejleszteni? Oka lehet, hogy nehezen tanulok, és nem vagyok fogékony dolgokra (pl nyelvtanulás)…”
Szilvitől, druszámtól kaptam a fenti kérdést – köszönet érte – aminek megválaszolásával talán neked is segítek.
Az evolúció folyamán az emberi agy két féltekéje bizonyos aktivitások tekintetében specializálódott – ezt lateralizációnak nevezzük.
A lateralitás megfigyelhető a páros érzékszervek (szem, fül), a lábak és a belső szervek (pl.: vesék) működésben is, illetve a pszichés funkciók – mint érzelmek, gondolkodás, következtetőkészség tekintetében is az agy két féltekéje aszimmetrikusan lokalizált.
Arról, hogy melyik agyfélteke miben erősebb, „okosabb” itt olvashatsz >>>
A lateralitás legismertebb példája a kezesség, amikor is az egyik kéz erősebbnek, ügyesebbnek mutatkozik, és jobb koordinációs készséggel bír. A jobbkezeseknél a bal agyfélteke, a balkezeseknél a jobb agyfélteke a domináns.
Kezesség tekintetében már 4 éves kortól megfigyelhető a bal vagy jobb kéz dominancia, ami 8 éves korra fixálódik egyértelműen. Az általános érettség szempontjából sokkal szerencsésebb, ha a gyermeknek valamelyik keze dominánssá válik (mindegy, hogy a bal vagy a jobb).
Dominanciazavart jelent,
- ha az ember nem egyértelműen „balos” vagy „jobbos” – ilyenkor az erősebb oldal megerősítésére van szükség, gyakran szakember fejlesztőpedagógus segítségét kell igénybevenni
- vagy ha az ember kevertdominanciájú, azaz pl.: jobbkezes, de emellett ballábas vagy balszemes
- ambidextria – Azokat az embereket, akik mind a jobb, mind a bal kezükkel ugyanolyan ügyesek, kétkezesnek, vagyis „ambidexternek” nevezzük. Ez sajnos nem egy kedvező állapot.
Dominanciazavart eredményez, ha a laterális dominancia kialakulása elmarad, vagy az idegrendszer lassabb fejlődése, esetleg sérülése miatt késve alakul ki. Dominanciazavarhoz vezet az is, ha a balkezes gyermeket jobbkezessé szoktatják át.
Milyen következményekkel jár, milyen problémákat okoz, ha nem alakul ki egyik agyfélteke irányító szerepe sem?
- A beszédközpontok a domináns féltekén találhatók, ám féltekei dominancia hiányában, vagy ha nem eléggé elkülönülten domináns egyik félteke irányító szerepe sem, akkor zavarok léphetnek fel a beszédfejlődésben.
- bizonytalanság jellemző a téri tájékozódásban (bal-jobb felcserélése) ami
- olvasási- írási nehézségeket okoz – Pl.: a gyermek felcseréli a betű vagy szótagrendet (sz, helyett zs-t olvas), fordított vagy tükörírást használ
- bizonyos tantárgyak nehezebben mennek: matematika, fogalmazás, nyelvtanulás
- mindezek teljesítménybéli és tanulási nehézségeket okoznak az iskolában, ami
- kudarcélményt, feszültséget, érzelmi kiegyensúlyozatlanságot eredményez. A sikertelenség gátolttá vagy agresszívvá teheti az embert, ami a szociális kapcsolatokban alkalmazkodási problémákban is megnyilvánulhat.
- lelkileg pedig kisebbrendűségi érzéshez, bizonytalansághoz, a teljesítmény túlkompenzáláshoz, szorongáshoz, személyiségzavarokhoz vezet
Kezesség kiderítéshez teszt >>>
Lateralitás felméréséhez teszt >>>
A fejlesztést már gyermekkorban célszerű elkezdeni. Felnőttként az ember elég sok viselkedési technikát megtanult már, amivel kompenzálni tudja ezt, de a fejlesztés talán még ekkor sem késő.
Érdemes lenne egy fejlesztő pedagógust felkeresni, megkérdezni, aki konkrét, gyakorlati tanácsokat tud adni ezzel kapcsolatosan.