“Régóta érdekel a gyermekrajz és beiratkoztam grafológia tanfolyamra. A tanfolyamon különböző feladatokat kellett végeznünk, és amikor rajzoltunk a tanárnő azt mondta félteki dominanciám van. Többet nem mondott a dologról és nem is mondta el mi a hátránya. Szeretném kérdezni, hogy hol lehet megnézetni ezt a dolgot és hogyan lehet fejleszteni? Oka lehet, hogy nehezen tanulok, és nem vagyok fogékony dolgokra (pl nyelvtanulás)…”

Szilvitől, druszámtól kaptam a fenti kérdést – köszönet érte – aminek megválaszolásával talán neked is segítek.

Az evolúció folyamán az emberi agy két féltekéje bizonyos aktivitások tekintetében specializálódott – ezt lateralizációnak nevezzük.

A lateralitás megfigyelhető a páros érzékszervek (szem, fül), a lábak és a belső szervek (pl.: vesék) működésben is, illetve a pszichés funkciók – mint érzelmek, gondolkodás, következtetőkészség tekintetében is az agy két féltekéje aszimmetrikusan lokalizált.

Arról, hogy melyik agyfélteke miben erősebb, „okosabb” itt olvashatsz >>>

A lateralitás legismertebb példája a kezesség, amikor is az egyik kéz erősebbnek, ügyesebbnek mutatkozik, és jobb koordinációs készséggel bír. A jobbkezeseknél a bal agyfélteke, a balkezeseknél a jobb agyfélteke a domináns.

Kezesség tekintetében már 4 éves kortól megfigyelhető a bal vagy jobb kéz dominancia, ami 8 éves korra fixálódik egyértelműen. Az általános érettség szempontjából sokkal szerencsésebb, ha a gyermeknek valamelyik keze dominánssá válik (mindegy, hogy a bal vagy a jobb).

Dominanciazavart jelent,

  • ha az ember nem egyértelműen „balos” vagy „jobbos” – ilyenkor az erősebb oldal megerősítésére van szükség, gyakran szakember fejlesztőpedagógus segítségét kell igénybevenni
  • vagy ha az ember kevertdominanciájú, azaz pl.: jobbkezes, de emellett ballábas vagy balszemes
  • ambidextria – Azokat az embereket, akik mind a jobb, mind a bal kezükkel ugyanolyan ügyesek, kétkezesnek, vagyis „ambidexternek” nevezzük. Ez sajnos nem egy kedvező állapot.

Dominanciazavart eredményez, ha a laterális dominancia kialakulása elmarad, vagy az idegrendszer lassabb fejlődése, esetleg sérülése miatt késve alakul ki. Dominanciazavarhoz vezet az is, ha a balkezes gyermeket jobbkezessé szoktatják át.

Milyen következményekkel jár, milyen problémákat okoz, ha nem alakul ki egyik agyfélteke irányító szerepe sem?

  • A beszédközpontok a domináns féltekén találhatók, ám féltekei dominancia hiányában, vagy ha nem eléggé elkülönülten domináns egyik félteke irányító szerepe sem, akkor zavarok léphetnek fel a beszédfejlődésben.
  • bizonytalanság jellemző a téri tájékozódásban (bal-jobb felcserélése) ami
  • olvasási- írási nehézségeket okoz – Pl.: a gyermek felcseréli a betű vagy szótagrendet (sz, helyett zs-t olvas), fordított vagy tükörírást használ
  • bizonyos tantárgyak nehezebben mennek: matematika, fogalmazás, nyelvtanulás
  • mindezek teljesítménybéli és tanulási nehézségeket okoznak az iskolában, ami
  • kudarcélményt, feszültséget, érzelmi kiegyensúlyozatlanságot eredményez. A sikertelenség gátolttá vagy agresszívvá teheti az embert, ami a szociális kapcsolatokban alkalmazkodási problémákban is megnyilvánulhat.
  • lelkileg pedig kisebbrendűségi érzéshez, bizonytalansághoz, a teljesítmény túlkompenzáláshoz, szorongáshoz, személyiségzavarokhoz vezet

Kezesség kiderítéshez teszt >>>

Lateralitás felméréséhez teszt >>>

A fejlesztést már gyermekkorban célszerű elkezdeni. Felnőttként az ember elég sok viselkedési technikát megtanult már, amivel kompenzálni tudja ezt, de a fejlesztés talán még ekkor sem késő.
Érdemes lenne egy fejlesztő pedagógust felkeresni, megkérdezni, aki konkrét, gyakorlati tanácsokat tud adni ezzel kapcsolatosan.

Féltekei dominanciám van?
Cimke:         

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .