A kéz, mint közlést kivitelező szerv az emberi kapcsolatban és a grafológiában is fontos szerepet tölt be.

Az kéz az emberi test legkifejezőbb része, erőt és a kreativitást jelképez. Gondolj csak a fenyegetés jelentő ökölbe szorított kézre, egy baráti kézszorításra, egy hüvelykujjtartásból eldöntött sorsra.

A kéz megragad és elenged, simogat és odavág. Íróeszközt, tollat vagy ecsetet tartva a szóbeli vagy látványbeli szépséget közvetít a lélekből.

Hogyan forgatja a kéz a tollat?

Tudtad-e, hogy kezünk 27 csont és 36 ízületi összeköttetés alkotja, amelyet 39 izom mozgat?kéz, ami a tollat forgatja

A kezünket borító bőrben fájdalom és nyomásérzékelő szervek találhatók, és testünknek e része különösen gazdagon van ellátva tapintótestecskékkel.

A kéz rendkívül gazdag mozgásra képes. Ujjainkat külön-külön be tudjuk hajlítani, szét tudjuk nyitni. Képesek vagyunk megmarkolni, megfogni tárgyakat, és ebben különösen nagy szerepe van hüvelykujjunk oppozíciójának (a tenyérrel szembeforduló behajlítás), ami egyesek szerint az ember fejlődésében fontos állomás volt az állatvilágból való kiemelkedésben.

A grafológia számára oly fontos kézírást a haladó és álló kéz, valamint a forgómozgást végző ujjak varázslatosan összehangolt mozgása hozza létre.

A dinamikus háromujjas írószerfogásnál írás közben a kis- és gyűrűsujjunk csak támaszték, illetve a jobb irányú mozgást végez. Az igazi aktív munkát az első három ujjunk végzi.

Amikor lefelé mozgatjuk az íróeszközt, akkor a mutatóujjunk dolgozik, a hüvelykujjunk vezeti a tollat, a középső-ujjunk „pihen”.

A felfelé mozgásnál a hüvelykujj dolgozik, a középső vezeti az íróeszközt, és a mutatóujj „pihen”.

Mitől függ, melyik kéz forgatja a tollat?

A kézdominancia azt jelenti, hogy az egyik kéz gyorsabb, pontosabb és erőteljes teljesítményre képes. Ez nyilván összefügg a használat gyakoriságával is, hiszen a gyakrabban és jobban trenírozott kéz nagyobb fejlesztést kap, de ennél fontosabb szerepe van a lateralitásnak.

Érdekes jelenség, hogy a gyerekek 2 éves koruk körül még ambidexterek, azaz kétkezesek. 3 éves kortól figyelhető meg, hogy az egyik kezét szívesebben használja. 4-6 éves korban a domináns kéz egyre ügyesebb, majd 7 éves korban enyhe labilitás jelentkezik. A kézdominancia 8-9 éves kor között stabilizálódik.

Vagyis a végleges kézdominancia kialakulása nem esik feltétlenül egybe a 6-7 éves korra eső iskolakezdéssel és írástanulással.

További nehézséget jelent a toll forgatásának elsajátításában, hogy ekkor még folyamatban van a kéz fejlődése, ami kb. 12 éves korban fejeződik be.

A kéz fejlődése egyszerre jelent méretbeli növekedést, szerkezeti átalakulást és működésbeli változásokat is.

Biztos megfogtad már egy pici baba kezét. Sokkal puhább, rugalmasabb, mint a miénk, szinte alig érezni a csontjat.

Nos, az írástanulás idején még mindig nem fejlődött ki az összes kéztőcsont, a csöves-csontok sem záródtak és kéz irányítását végző érző- és mozgatópályák sem izolálódtak még. Emiatt aztán nehezebben különülnek el a mozdulatok, és a mozgás gyakran a szomszédos területre is átterjedhet, ami rontja az írásképet.

Ezért annyira fontos, hogy a kisgyerek sok kézügyességi, manipulációs játékot játsszon, és ezáltal a kéz megfelelően erős, a mozdulatok pedig pontosan legyenek az íráshoz.

Ha a kéz nem tudja forgatni a tollat

Előfordul, hogy kezünket fájdalom vagy sérülés miatt ügyetlenebbül használjuk, ami rontja a kézírás külalakját, olvashatóságát. Akinek volt már kéz vagy ujjtörése, ínhüvelygyulladása, az tudja, hogy szinte lehetetlen írni, de egy kisebb vágás, szúrás, vagy körömágygyulladás esetén is kellemetlen, nehézkes.

Ilyenkor az írás lelassul, szaggatottá, egyenetlenné válik. Gyakran megnő a betűméret, illetve egyszerűsítésre törekszik az író, ezért vagy az iskolai formákat próbálja alakítani, vagy nyomtatott betűkkel ír, hogy olvasható legyen.

De mi történik akkor, ha a kéz súlyos sérülése, bénulása vagy betegség, baleset következtében történő amputálása miatt képtelen az írásra?

A kéz alkalmatlansága, hiánya nem jelenti az írásképesség elvesztését. Az írást tulajdonképpen az agy irányítja a kéz csak a kivitelező „eszköz”. Emiatt a talán a kézírás helyett sokkal inkább az „agyírás” lenne a megfelelő kifejezés –ahogy azt a grafológiában sokszor használjuk is.

Számtalan élő példa van arra, hogy kéz hiányában az írómozgás a lábbal vagy szájjal tartott eszközzel is kivitelezhető.

További  cikkek a kézről itt>>>

És végül két Magic Hand videó. Remélem téged is elvarázsol! 🙂

És a másik

A kéz, ami a tollat forgatja
Cimke:         

Egy gondolat a “A kéz, ami a tollat forgatja” -hoz

  • 2010. március 22. hétfő at 17:09
    Permalink

    Kedves Szilvi! engem ezek a kezek igen csak elvarázsoltak.Csodálatosak és lenyügözöek.Mi mindenre képesek a kezeink.S ha baj éri probáljuk tovább fejleszteni.Anyám elvesztette a jobb kézfejét,kénytelen volt a másik kezével megtanulni mindent..Még krumplit is hámozott.Csodáltam is érte,hogy mekkora akarat kellett ehhez.Nekem van egy betegségem időnként nehezen megy az irás,tudom mit jelent az ha nem akar mozogni.Üdv.Erzsi

  • 2010. március 23. kedd at 21:50
    Permalink

    Szia Szilvi!
    Ha tehetném,biztosítanám! Nekem ilyen fontos.
    Képzeld,az is előfordult velem,hogy egy pasinak azt mondtam:Milyen szép a kezed!Kinevetett és hogy nem vagyok normális!
    Azóta lelki jó barátok vagyunk és néha gyönyörködöm benne!
    Vicces! Nem? Üdv Teréz

  • Pingback:Kezedben a jellemed, avagy árulkodó kézfogások | Az írás tükrében

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .